середа, 25 листопада 2020 р.

Радченко Анастасія Сергіївна КОНСТРУКТИ ФЕМІННОСТІ У ПОЕЗІЇ ОЛЕНИ ТЕЛІГИ

 

Конструкти фемінності у поезії Олени Теліги

Радченко Анастасія Сергіївна

Запорізький національний університет

Науковий керівник: Курилова Юлія Романівна, к. філол. н., доцент

Запорізький національний університет


Аннотация: В статье проанализированы параметры женской идентичности, особенности их воплощения, актуализирован контекст гендерных исследований.

Summary: The parameters of female identity, the peculiarities of their implementation are analyzed, the context of gender studies is on foreground.

Ключевые слова: ґендер, образ, ідентичність, фемінність.

 Завдяки гендерним студіям у сучасному літературознавстві виникає можливість більш детально, глибоко, багатоаспектно досліджувати жіночу літературну традицію, яка виразно виокремилася на початку ХХ століття в контексті «празької школи» і була представлена творчістю Наталі Лівицької-Холодної, Олени Теліги, Оксани Лятуринської, Галі Мазуренко.

Поетична спадщина О. Теліги невелика. Вона нараховує близько 38 ліричних творів, але досить змістовних як у плані пошуку власної ідентичності, так і в поетиці жіночості, у культивуванні власної творчої особливості, яку літературознавці маркували як «пасіонарність любовної лірики»  [2, с. 274]. Деякі дослідники намагалися порівняти життєвий шлях поетеси з життям Алли Горської (цю спробу зробив Євген Сверстюк), у творчості Олени Теліги знаходили відлуння Лесі Українки (Д. Донцов, Є. Маланюк).

Олену Телігу добре знав і цінував Євген Маланюк, захоплено писав про неї: «Вона вся, як істота, була якимось протестом проти сірості, проти безбарвності, нудоти життя, яку роблять партачі не лише наші, а й світові. Це була людина, яка хотіла радості, хотіла барвистості, повноти, і ще радості, і ще радості з усім королівським значенням цього слова» [1, с. 55]. Сучасники згадують про її зовнішню чарівність, інтелігентність, вміння слухати і захоплюватися співбесідником, а головне – життєвий оптимізм, енергійність, романтичне світосприйняття, в якому є місце героїці і подвигу.

За свої 35 років поетеса не встигла видати жодної власної книжки, всі вони вийшли посмертно («Душа на сторожі» (1946), «Прапори духа» (1947), «На чужині» (1947), збірник «Олена Теліга» (1977); більша частина її віршів загубилася), але не дивлячись на це, її творчість продовжує приваблювати не лише прихильниць феміністського літературного критицизму, але й літературознавців-традиціоналістів, взагалі оцінювачів високого українського слова, самобутнього жіночого письма.

Олена Теліга у своїй публіцистичній творчості (раніше згадувалися статті «Сліпа вулиця», «Партачі життя», «Прапори духу», «Сила через радість», «Якими нас прагнете?»), в епістолярній спадщині (листуючись з Наталею Лівицькою-Холодною, Олегом Ольжичем, Дмитром Донцовим, та іншими) демонструє власні пошуки нового ідеалу жіночої особистості. Цей мотив є домінантним і в поетичному доробку авторки.

Цікавим є той факт, що Наталя Лівицька-Холодна в своїй збірці «Вогонь і попіл» полемізувала з Євгеном Маланюком з приводу жіночої природи, сенсу жіночого кохання. В полеміку з «великим пражанином» вступає й Олена Теліга, намагаючись довести своєю публіцистикою і віршами, що в сучасній дійсності формується новий тип жінки – не вампа, і не рабині, а подруги-дружини, подруги-коханої, рівної чоловіку-лицарю, чоловіку-воїну:

Та завтра, коли простори

Проріже перша сурма –

В задимлений, чорний морок

Зберу я тебе сама.

Не візьмеш плачу з собою –

Я плакати буду пізніш!

Тобі ж подарую зброю:

Цілунок гострий, як ніж.

Щоб мав ти в залізнім свисті

Для крику і для мовчань –

Уста рішучі, мов вистріл,

Тверді, як лезо меча [3, с. 89].

Це уривок з вірша Олени Теліги «Вечірня пісня», в якому поетеса реконструює традиційні українські войовничі пісні, пісні-плачі, де жінка виряджала чоловіка на війну, і вкладає інший зміст: вона не зупиняє чоловіка, не тримає його, а, навпаки, допомагає у зборах. Фемінний дискурс деконструюється, моделюючи інший жіночий характер, якому теж, як і чоловіку-герою, властивий бойовий дух, сміливість, готовність захищати Батьківщину. Як ми бачимо, лірична героїня поетеси сильна духом, мужня. Коли потрібно, вона може бути ніжною і м’якою, саме такими епітетами поетеса намагається передати відношення люблячої жінки до чоловіка:

А я поцілунком теплим

М’яким, мов дитячий сміх,

Згашу полум’яне пекло

В очах і думках твоїх [3, с. 89].

Контрастне зображення настроїв жіночого «я» свідчить про неоднозначність жіночої особистості, про її жіночу мудрість, вміння підлаштуватись під ситуацію. В аналізованому вірші суворі ритми пом’якшуються жіночими інтонаціями; поезія думки  «розбавляється» поезією емоції. У вірші, не дивлячись на очікування серйозної, межової ситуації (збори на війну), домінують оптимістичні інтонації, оскільки репрезентується усвідомлення героїнею свого призначення – бути помічницею чоловіка-воїна. Уже у цьому вірші представлено новий тип жіночої особистості – цілісної, внутрішньо дисциплінованої натури, яка характеризується романтичним світосприйняттям. Уже в цьому вірші спостерігаємо зародження особливості – феномену любовної лірики Олени Теліги, відмінність її від інтимної лірики Наталі Лівицької-Холодної – це раціональність почуттів, поєднання особистісного і національного, власного щастя і громадянського обов’язку.

Вірш «Вечірня пісня» відносять до шедеврів вітчизняної класики, в якому гармонійно поєднуються любовні і громадянські мотиви. Критик В. Державин з цього приводу писав: «Ніщо не свідчить так виразно, як саме оця поезія, про безмежні творчі сили, які велика поетка ще таїла в собі, і які вона саможертовно зофірувала, разом з життям, своїй нації тим ставши навіки українською національною героїнею» [цит. за 2, с. 63].

Не дивлячись на те, що ідеальна жінка, на думку поетеси, це жінка внутрішньо зібрана, цілісна натура, яка переймається бойовими настроями коханого, вона не аскетка, не «чоловік» у спідниці, навпаки, – їй властиві і ніжність, і м’якість, і вміння створити домашній затишок, вміння бути надійним «тилом» для свого мужчини. Аналізований вірш побудовано на контрасті: спочатку образна система згаданої поезії включає тілесні образи, ніжні пестощі, які лірична героїня пропонує своєму коханому: «ненависть свою і гнів зложи на мої коліна», «срібло свого полину мені поклади до ніг», «щоб ти, найміцніший, сперся, Спочив на моїх устах», а потім уже в другій частині спостерігаємо художні образи порівнянь, у символічному плані яких вжита семантика зброї: «цілунок, гострий, як ніж», «уста рішучі, мов вистріл, тверді, як лезо меча». Такі художньо-поетичні засоби дозволяють змоделювати інші конструкти нової жіночості: твердість, рішучість, непохитність переконань.

Спостерігаємо у ліричних віршах Олени Теліги моделювання нової жіночості, невід’ємною рисою якої стає героїзм як найвища чеснота не тільки чоловіка, але й жінки; героїзм як взірець людської гідності, як визначальний орієнтир життя:

Бо ми лише жінки. У нас душа

Криниця,

З якої ви п’єте: змагайся і кріпись.

***

Ми ж, радістю життя вас напоївши

вщерть –

Без металевих слів і без зітхань

даремних

По ваших же слідах підемо хоч на

смерть! [3, с. 102].

Рядки цієї поезії із промовистою назвою «Мужчинам» характеризуються духовною напруженістю, романтикою, оптимістичним, бадьорим світосприйняттям. Лірична героїня поетеси відкрита життю в усій його бурхливості, різноманітності, складності. Вона усвідомлює своє призначення – бути поряд з чоловіком, йти за ним не як рабиня, а як подруга життя, рівноправна дружина.

Зображення жіночої тілесності, еротичності в ліричному доробку поетеси розкривається через захоплення життям, що відкрито проголошується:

Топчуть ноги радісно і струнко

Сонні трави на вузькій межі.

В день такий віддатись поцілункам!

В день такий цілим натхненням жить! [3, с. 56].

У цьому вірші під назвою «Літо»  спостерігаємо шал почуття і шляхетної, витонченої еротики. Поетеса романтичне світосприйняття вкладає в романтизацію кохання, чуттєвості, які передаються за допомогою відповідних метафоричних епітетів, порівнянь: «сонні трави», «схвильоване колосся», «п’яним сонцем тіло налилося, тане й гнеться в ньому, мов свіча», «в сотах мозку золотом прозорим мед думок розтоплених лежить». У першому рядку вірша метафора зливається з метонімією: «топчуть ноги радісно і струнко сонні трави на вузькій межі». У цьому вірші поетесі вдається змалювати повінь почуттів, сп’яніння від кохання, яке наповнює душу й тіло щастям, допомагає відчути радість життя.

Композиційна стрункість поезій Олени Теліги, їхня яскрава, образна метафоричність, контрастність, надемоційність, що втілена в художньо-забарвлених синтаксичних конструкціях – всі ці художні засоби породжували ту поетику жіночності, яка так гостро і відкрито вражала критиків-чоловіків, сучасників Олени Теліги, а сучасними літературознавцями була проінтерпретована як специфіка її «жіночого письма».

Література

1.       Маланюк Є. Пам’яті Олени Теліги / Теліга О. Вибрані твори / О. Теліга. Київ : Смолоскип, 2006. С. 289–291.

2.       Слабошпицький М. 25 українських поетів на вигнанні. Київ : Видавництво «Ярославів Вал», 2012. 277 с.

3.       Теліга О. Збірник / Олена Теліга. Детройт–Нью Йорк–Париж, 1997. 473 с.

4 коментарі:

  1. Доброго дня! Прокоментуйте, будь ласка: як Ви розумієте поняття фемінності?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Поняття фемінність це прагнення жінок бути рівними у всьому з чоловіками. Займатися будь якою діяльність і не відчувати з боку сильної половини якесь нерозуміння та насмішки

      Видалити
  2. Добрий вечір! Перш за все зауважу, що робота мені дуже сподобалася, дякую Вам. Скажіть, будь ласка, який вірш, на Вашу думку, найбільше відображує саму поетку, стан її душі?

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. "Сучасникам" адже у вірші оспівується кохання як джерело життєвих сил для жінки.

      Видалити